Első Szombathelyi Robotverseny

Letölthető dokumentumok:

Az Első Szombathelyi Robotverseny szervezői, a Szombathelyi Szolgáltatási Szakképzési Centrum, a SZOSZSZC Horváth Boldizsár Közgazdasági és Informatikai Szakgimnázium, az ELTE SEK, a CROM (Club of Robot Masters), a Szombathely Megyei Jogú Város Önkormányzata, az AGORA Szombathelyi Kulturális Központ támogatásával és összefogásával meghirdetik a robotépítő és programozó csapatversenyt.

A verseny időpontja:             2018. május 31. (csütörtök) és 2018. június 1. (péntek)

A verseny helyszíne:              AGORA – Művelődési és Sportház
(9700 Szombathely, Március 15. tér)

A verseny kategóriái iskolaszintek szerint:

  1. kategória: 5-6. évfolyamos tanulók
  2. kategória: 7-8. évfolyamos tanulók
  3. kategória: 9-11. évfolyamos tanulók.

Kategóriánként hét csapat nevezését tudjuk fogadni. Egy csapatot 2-4 tanuló alkothat – a csapattagok több iskolából is jöhetnek. A csapatok saját számítógépüket és LEGO Mindstorms készletüket használhatják a versenykiírásban leírtak pontos betartásával.

Jelentkezési határidő:           2018. április 2. (hétfő)

Jelentkezni lehet: http://smi.inf.elte.hu/partnereink/elso-szombathelyi-robotverseny/ 

A jelentkezés a Jelentkezési lap pontos kitöltésével, aláírásával és visszaküldésével érvényes. A Jelentkezési lap visszaküldése: szombathelyirobotverseny@gmail.com

Nevezési díj:   A versenyen a részvétel ingyenes.

További információk:

Versenykiírással kapcsolatban:
Schubert József                       E-mail: robotmastersclub@gmail.com

Versenyrendezéssel kapcsolatban:
Simon Zoltán Péter                E-mail: sizo.hbsz@gmail.com

Minden résztvevő csapatot és felkészítő tanárait díjazunk!

Várjuk jelentkezésüket!

Tervezett program:

2018. május 31., csütörtök

08.00 – 08.30  Csapatok érkezése, regisztráció, csapathelyek elfoglalása
08.30 – 09.00  Köszöntők. A verseny megnyitása, program ismertetése
09.00 – 09.10  Versenyfeladatok kiosztása, egyeztetése
09.10 – 12.00  Versenyfeladat megoldása a Versenykiírásban foglaltak szerint
12.00 – 13.00  Ebédszünet (előtte a robotok karanténba kerülnek)
13.00 – 14.45  Elkészített robotok és programok bemutatása korosztályonként, csapatonként 5 perc (a bemutató után a csapatok a robotokat karanténban hagyják)
14.45 – 15.30  Robotok és programok módosítása
15.30 – 16.20  Módosított programok bemutatása korosztályonként, csapatonként 2 perc
16.20 – 16.40  Értékelés
16.40 – 17.20  Eredményhirdetés
17.20 – 17.30  Zárás

2018. június 1., péntek

08.00 – 08.30  Érkezés
08.30 – 09.30  Megnyitó és nyitó előadás (szervezés alatt)
09.30 – 10.50  Szakmai előadások

09.30 – 09.50  Schubert József:         LEGO Mindstorms és LEGO robotolimpia
09.50 – 10.10  Simon Zoltán Péter:   Single board számítógépek és a közösségi tanulás
10.10 – 10.30  Dr. Gál László:             Merre tovább? Arduino? PI?
10.30 – 10.50  Dr. Nemes József:       Informatika és technika

10.50 – 11.20  Kérdések és válaszok
11.20 – 12.00  Robotverseny eredményeinek bemutatása (csapatok látogatása)
12.00 – 12.30  Program zárása

Első Szombathelyi Robotverseny versenykiírás

A verseny célja

A tehetséges, érdeklődő tanulókból álló csapatok hozzanak létre egy olyan önállóan működő mobilrobotot, mely a verseny napján kihirdetett feladatot végrehajtja az erre a célra készített terepasztalon. A terepasztal egy 1m x 2m méretű fehér színű, oldalán kerettel ellátott asztal. A felületén a feladathoz kapcsolódó színes ábrák, valamint tárgyak találhatók.

A csapatok a saját felszerelésükből dolgozva, a feladatnak megfelelően építik meg és programozzák fel a robotjukat, majd két futam során bemutatják annak működését.

Nevezési díj nincs.

 Csapatok

Minden csapat a kategóriájának megfelelő (2 – 4 fő) diákból és egy felnőtt csapatvezetőből áll.

A kategóriák a következők:

  1. kategória: 5 – 6. évfolyam
  2. kategória: 7 – 8. évfolyam
  3. kategória: 9 -11. évfolyam

Felszerelés

A feladat megoldásához a csapatoknak magukkal kell hozniuk a szükséges felszerelést. Elegendő egy db LEGO Mindstorms Home vagy Education készlet és egy laptop. Ezen kívül a csapatok hozhatnak magukkal tartalék alkatrészeket is.

A robot maximum 1db EV3 vagy NXT vezérlőegységet tartalmazhat és a hozzá illeszkedő LEGO szenzorokat ill. LEGO motorokat, valamint tetszőleges egyéb LEGO alkatrészt.

A számítógépek és a robotok töltésére 230V csatlakozási lehetőséget biztosítunk.

A felszerelés meghibásodása esetén a szervezők felelősségre nem vonhatók.

A robot minden részének szétszerelt és kezdeti (építés előtti) állapotában kell lennie, amikor az építési idő elkezdődik. Például: a gumiabroncs nem lehet rajta a keréken, az eredeti alkotóelemek nem lehetnek módosítottak vagy megjelöltek stb.

A csapatok nem használhatnak semmiféle leírást/útmutatót a robot összeszereléséhez.

A roboton nem használható semmilyen nem hivatalos LEGO elem.

Bármely programozási szoftver használható.

 A verseny menete

A verseny a feladat részletes ismertetésével kezdődik – ezt minden csapat írásban is kézhez kapja. Az ismertetés után 15 perc áll rendelkezésre kérdések feltevésére és egyeztetésre – eközben a csapatvezető a csapatával van. Ez után magára kell hagynia a csapatot.

A bírók ellenőrzik az építőelemek állapotát. A csapatoknak be kell mutatniuk, hogy az alkatrészek nincsenek összeszerelve. Az ellenőrzési idő alatt a résztvevők nem érhetnek hozzá az alkatrészekhez és a számítógéphez. Az építési idő csak akkor kezdődik, amikor azt hivatalosan bejelentik.

A robot építési- és programozási szakasz időtartama 3 óra. Minden csapatnak saját munkaterületet biztosítunk egy db asztallal és négy db székkel. Munka közben a csapattagok sem a csapatvezetővel sem más csapatokkal sem kommunikálhatnak.

Építés közben a csapatok a terepasztalon tesztelhetik a robotjukat. Erre tetszőleges számban, sorban állással, egyszerre max. 5 percig van lehetőségük. Ezt a bírók vezénylik.

3 óra elteltével a robotokat kikapcsolt állapotban a karanténterületre kell helyezni, ahol semmilyen módosítás nem történhet rajtuk.

A csapatok versenyzési sorrendje sorsolás útján lesz meghatározva.

A futam előtt felszólításra a csapat egy tagja a robotot a karanténból a versenyasztalhoz viszi, majd az indítási területre helyezi. A vezérlőegységen csak egy program lehet!

A futam max. 5 percig tarthat. A cél: A feladat teljesítése minél rövidebb idő alatt. Az esetleges részpontszámokat a feladatkiírás tartalmazza. Az idő mérése a robot első indításától történik. A futamidő (5 perc) alatt a robot az indítási területre tetszőleges számban visszahelyezhető és újraindítható.

Ha egy csapattag hozzáér a robothoz vagy bármilyen módon befolyásolja a futam közben, a feladat teljesítése előtt, akkor vissza kell helyezni az indító mezőre és újra kell futtatni.

A futam végén a bírók feljegyzik a pontszámot és az időt, majd a robotot a csapatnak vissza kell szállítania a karanténba.

Miután minden csapat futama lezajlott, következik a tuningolási szakasz, melyben minden csapat 1 órát kap a robot továbbfejlesztésére, ez előtt 5 percben lehetőséget kapnak a csapatvezetőkkel történő egyeztetésre.

A tuningolási idő letelte után ismét karanténba helyezik a robotot és új futam kezdődik. A második futam ideje szintén 5 perc.

A második futam után a robotot nem kell már karanténba helyezni.

Miután minden csapat végzett a második futammal, az összegyűjtött pontszámok összegzése következik, majd az eredményhirdetés.

A verseny bírálata:

A zsűri pontozza a robotokat és a futamokat. Minden kategóriában külön hirdetünk eredményt a leggyorsabb, a legötletesebb, a legszebb, a leghatékonyabb, a legkevesebb alkatrészből felépített robot témákban.

A csapatvezetők a verseny ideje alatt csak a megengedett időtartamban kommunikálhatnak a csapattagokkal.

A multiplexerek (a motorok vagy szenzorok számának növelésére alkalmas eszköz) használata tilos!

A robot tevékenysége önálló kell, hogy legyen, és a feladatokat egyedül kell végrehajtania. A vezetékes és vezeték nélküli kommunikáció és a távirányítás minden formája tilos a robotfutam alatt. Ha egy csapat megsérti ezt a szabályt, kizárásra kerül, és haladéktalanul el kell hagynia a versenyt.

A Bluetooth és a Wi-Fi funkció a verseny teljes ideje alatt kikapcsolt állapotban kell, hogy legyen. A program feltöltése csak USB kábelen keresztül lehetséges!

A verseny ideje alatt mobiltelefon, internet használata tiltott!

Minden versenyzőnek eredményes munkát kívánunk!