Letölthető dokumentumok:
- Felhívás
- Verseny kiírás
- Feladat pontosítás
- Jelentkezési lapot kérjük az alábbi címre vissza küldeni: szombathelyirobotverseny@gmail.com
Az Első Szombathelyi Robotverseny szervezői, a Szombathelyi Szolgáltatási Szakképzési Centrum, a SZOSZSZC Horváth Boldizsár Közgazdasági és Informatikai Szakgimnázium, az ELTE SEK, a CROM (Club of Robot Masters), a Szombathely Megyei Jogú Város Önkormányzata, az AGORA Szombathelyi Kulturális Központ támogatásával és összefogásával meghirdetik a robotépítő és programozó csapatversenyt.
A verseny időpontja: 2018. május 31. (csütörtök) és 2018. június 1. (péntek)
A verseny helyszíne: AGORA – Művelődési és Sportház
(9700 Szombathely, Március 15. tér)
A verseny kategóriái iskolaszintek szerint:
- kategória: 5-6. évfolyamos tanulók
- kategória: 7-8. évfolyamos tanulók
- kategória: 9-11. évfolyamos tanulók.
Kategóriánként hét csapat nevezését tudjuk fogadni. Egy csapatot 2-4 tanuló alkothat – a csapattagok több iskolából is jöhetnek. A csapatok saját számítógépüket és LEGO Mindstorms készletüket használhatják a versenykiírásban leírtak pontos betartásával.
Jelentkezési határidő: 2018. április 2. (hétfő)
Jelentkezni lehet: http://smi.inf.elte.hu/partnereink/elso-szombathelyi-robotverseny/
A jelentkezés a Jelentkezési lap pontos kitöltésével, aláírásával és visszaküldésével érvényes. A Jelentkezési lap visszaküldése: szombathelyirobotverseny@gmail.com
Nevezési díj: A versenyen a részvétel ingyenes.
További információk:
Versenykiírással kapcsolatban:
Schubert József E-mail: robotmastersclub@gmail.com
Versenyrendezéssel kapcsolatban:
Simon Zoltán Péter E-mail: sizo.hbsz@gmail.com
Minden résztvevő csapatot és felkészítő tanárait díjazunk!
Várjuk jelentkezésüket!
Tervezett program:
2018. május 31., csütörtök
08.00 – 08.30 Csapatok érkezése, regisztráció, csapathelyek elfoglalása
08.30 – 09.00 Köszöntők. A verseny megnyitása, program ismertetése
09.00 – 09.10 Versenyfeladatok kiosztása, egyeztetése
09.10 – 12.00 Versenyfeladat megoldása a Versenykiírásban foglaltak szerint
12.00 – 13.00 Ebédszünet (előtte a robotok karanténba kerülnek)
13.00 – 14.45 Elkészített robotok és programok bemutatása korosztályonként, csapatonként 5 perc (a bemutató után a csapatok a robotokat karanténban hagyják)
14.45 – 15.30 Robotok és programok módosítása
15.30 – 16.20 Módosított programok bemutatása korosztályonként, csapatonként 2 perc
16.20 – 16.40 Értékelés
16.40 – 17.20 Eredményhirdetés
17.20 – 17.30 Zárás
2018. június 1., péntek
08.00 – 08.30 Érkezés
08.30 – 09.30 Megnyitó és nyitó előadás (szervezés alatt)
09.30 – 10.50 Szakmai előadások
09.30 – 09.50 Schubert József: LEGO Mindstorms és LEGO robotolimpia
09.50 – 10.10 Simon Zoltán Péter: Single board számítógépek és a közösségi tanulás
10.10 – 10.30 Dr. Gál László: Merre tovább? Arduino? PI?
10.30 – 10.50 Dr. Nemes József: Informatika és technika
10.50 – 11.20 Kérdések és válaszok
11.20 – 12.00 Robotverseny eredményeinek bemutatása (csapatok látogatása)
12.00 – 12.30 Program zárása
Első Szombathelyi Robotverseny versenykiírás
A verseny célja
A tehetséges, érdeklődő tanulókból álló csapatok hozzanak létre egy olyan önállóan működő mobilrobotot, mely a verseny napján kihirdetett feladatot végrehajtja az erre a célra készített terepasztalon. A terepasztal egy 1m x 2m méretű fehér színű, oldalán kerettel ellátott asztal. A felületén a feladathoz kapcsolódó színes ábrák, valamint tárgyak találhatók.
A csapatok a saját felszerelésükből dolgozva, a feladatnak megfelelően építik meg és programozzák fel a robotjukat, majd két futam során bemutatják annak működését.
Nevezési díj nincs.
Csapatok
Minden csapat a kategóriájának megfelelő (2 – 4 fő) diákból és egy felnőtt csapatvezetőből áll.
A kategóriák a következők:
- kategória: 5 – 6. évfolyam
- kategória: 7 – 8. évfolyam
- kategória: 9 -11. évfolyam
Felszerelés
A feladat megoldásához a csapatoknak magukkal kell hozniuk a szükséges felszerelést. Elegendő egy db LEGO Mindstorms Home vagy Education készlet és egy laptop. Ezen kívül a csapatok hozhatnak magukkal tartalék alkatrészeket is.
A robot maximum 1db EV3 vagy NXT vezérlőegységet tartalmazhat és a hozzá illeszkedő LEGO szenzorokat ill. LEGO motorokat, valamint tetszőleges egyéb LEGO alkatrészt.
A számítógépek és a robotok töltésére 230V csatlakozási lehetőséget biztosítunk.
A felszerelés meghibásodása esetén a szervezők felelősségre nem vonhatók.
A robot minden részének szétszerelt és kezdeti (építés előtti) állapotában kell lennie, amikor az építési idő elkezdődik. Például: a gumiabroncs nem lehet rajta a keréken, az eredeti alkotóelemek nem lehetnek módosítottak vagy megjelöltek stb.
A csapatok nem használhatnak semmiféle leírást/útmutatót a robot összeszereléséhez.
A roboton nem használható semmilyen nem hivatalos LEGO elem.
Bármely programozási szoftver használható.
A verseny menete
A verseny a feladat részletes ismertetésével kezdődik – ezt minden csapat írásban is kézhez kapja. Az ismertetés után 15 perc áll rendelkezésre kérdések feltevésére és egyeztetésre – eközben a csapatvezető a csapatával van. Ez után magára kell hagynia a csapatot.
A bírók ellenőrzik az építőelemek állapotát. A csapatoknak be kell mutatniuk, hogy az alkatrészek nincsenek összeszerelve. Az ellenőrzési idő alatt a résztvevők nem érhetnek hozzá az alkatrészekhez és a számítógéphez. Az építési idő csak akkor kezdődik, amikor azt hivatalosan bejelentik.
A robot építési- és programozási szakasz időtartama 3 óra. Minden csapatnak saját munkaterületet biztosítunk egy db asztallal és négy db székkel. Munka közben a csapattagok sem a csapatvezetővel sem más csapatokkal sem kommunikálhatnak.
Építés közben a csapatok a terepasztalon tesztelhetik a robotjukat. Erre tetszőleges számban, sorban állással, egyszerre max. 5 percig van lehetőségük. Ezt a bírók vezénylik.
3 óra elteltével a robotokat kikapcsolt állapotban a karanténterületre kell helyezni, ahol semmilyen módosítás nem történhet rajtuk.
A csapatok versenyzési sorrendje sorsolás útján lesz meghatározva.
A futam előtt felszólításra a csapat egy tagja a robotot a karanténból a versenyasztalhoz viszi, majd az indítási területre helyezi. A vezérlőegységen csak egy program lehet!
A futam max. 5 percig tarthat. A cél: A feladat teljesítése minél rövidebb idő alatt. Az esetleges részpontszámokat a feladatkiírás tartalmazza. Az idő mérése a robot első indításától történik. A futamidő (5 perc) alatt a robot az indítási területre tetszőleges számban visszahelyezhető és újraindítható.
Ha egy csapattag hozzáér a robothoz vagy bármilyen módon befolyásolja a futam közben, a feladat teljesítése előtt, akkor vissza kell helyezni az indító mezőre és újra kell futtatni.
A futam végén a bírók feljegyzik a pontszámot és az időt, majd a robotot a csapatnak vissza kell szállítania a karanténba.
Miután minden csapat futama lezajlott, következik a tuningolási szakasz, melyben minden csapat 1 órát kap a robot továbbfejlesztésére, ez előtt 5 percben lehetőséget kapnak a csapatvezetőkkel történő egyeztetésre.
A tuningolási idő letelte után ismét karanténba helyezik a robotot és új futam kezdődik. A második futam ideje szintén 5 perc.
A második futam után a robotot nem kell már karanténba helyezni.
Miután minden csapat végzett a második futammal, az összegyűjtött pontszámok összegzése következik, majd az eredményhirdetés.
A verseny bírálata:
A zsűri pontozza a robotokat és a futamokat. Minden kategóriában külön hirdetünk eredményt a leggyorsabb, a legötletesebb, a legszebb, a leghatékonyabb, a legkevesebb alkatrészből felépített robot témákban.
A csapatvezetők a verseny ideje alatt csak a megengedett időtartamban kommunikálhatnak a csapattagokkal.
A multiplexerek (a motorok vagy szenzorok számának növelésére alkalmas eszköz) használata tilos!
A robot tevékenysége önálló kell, hogy legyen, és a feladatokat egyedül kell végrehajtania. A vezetékes és vezeték nélküli kommunikáció és a távirányítás minden formája tilos a robotfutam alatt. Ha egy csapat megsérti ezt a szabályt, kizárásra kerül, és haladéktalanul el kell hagynia a versenyt.
A Bluetooth és a Wi-Fi funkció a verseny teljes ideje alatt kikapcsolt állapotban kell, hogy legyen. A program feltöltése csak USB kábelen keresztül lehetséges!
A verseny ideje alatt mobiltelefon, internet használata tiltott!
Minden versenyzőnek eredményes munkát kívánunk!